O logopedické terapii

Předpokladem správné výslovnosti i vývoje řeči u dětí je celková obratnost a pohyblivost dítěte při běhání, skákání, házení míčem, jízdě na kole a dalších pohybových aktivitách (hrubá motorika). Důležitá je zručnost při kreslení, stříhání, uchopování drobných předmětů a dílků stavebnic a manipulaci s nimi (jemná motorika). Rozlišování jemných detailů zrakem a sluchem (zrakové a sluchové vnímání). Při terapii se nezaměřujeme jen na oblast mluvidel.

U opožděného vývoje řeči nás zajímá také schopnost sdílení s druhou osobou, navazování zrakového kontaktu, reakce na jméno, ukazování, snaha dítěte domluvit se gesty a mimikou tváře.

Proto i při terapii postupujeme dle zásady vývojovosti a navazujeme na vývojový stupeň, kterého dítě v dané oblasti dosáhlo, ten dále rozvíjíme a tím stavíme základy pro vyjadřovací schopnosti a správnou výslovnost, která je vrcholem ve vývoji řeči dítěte.

Potíže s výslovností hlásek nebo jejich nesprávným tvořením mohou vznikat na podkladě nesprávných návyků při žvýkání, polykání a dýchání nebo při opožďování vývoje sluchového vnímání, nejen v důsledku neobratnosti mluvidel nebo zkrácené podjazykové uzdičky. 

Důležité je zjistit příčiny potíží s výslovností nebo opožďováním řečového vývoje  ve spolupráci s lékaři foniatry, ORL lékaři,  neurology, psychiatry, ortodontisty, klinickými psychology, fyzioterapeuty...

Kolem 3 roku kdy dochází k vývojovému spurtu vyjadřovacích schopností, se u dětí se mohou přechodně objevit potíže s plynulostí řeči (zadrhávání, zakoktávání) - důležité je, aby se rodiče dozvěděli o správném přístupu k těmto potížím. Nesprávným přístupem a lpěním na plynulosti projevu, přímým zpomalováním tempa řeči, tak  nepodpořili vznik pravé koktavosti.

Ideální je, pokud se všechny složky řeči i výslovnost podaří upravit do nástupu školní docházky. Aby nesnáze v jazykových schopnostech a výslovnosti nečinily dětem potíže při osvojování si čtení, psaní a tím neměly nepříznivý dopad na jejich psychiku. Avšak:

Neblahý vliv na psychiku dětí může mít, jak pozdní zahájení logopedické péče, tak i předčasné působení a tlak na správnou výslovnost u dítěte s nezralým nervovým systém.


Dospělí,
kterým dříve nevadila jejich nesprávná výslovnost jsou většinou silně motivování k úpravě výslovnosti pokud potřebují zřetelný mluvní projev ve svém novém povolání. Nebo pokud se rozhodnou i v pozdějším věku k úpravě skusu u ortodontisty. Mnohdy je potřeba současně pracovat i na správných návycích klidové polohy jazyka a vyspělé techniky polykání, pokud ty se neupraví - poloha jazyka může nadále působit proti ortodontické léčbě.

Pokud dospělé trápí potíže s plynulostí řeči (koktavost) nabalují se k tomu i obavy a nepříjemné pocity až strach či úzkost z mluvního projevu na veřejnosti. S těmito problémy jim může pomoci klinický psycholog a tím, že se na logopedii naučí nové techniky mluvního projevu, tím může dojít k příjemnějšímu prožívání a zmírnění obav z mluvního projevu.

U klientů při získaných řečových poruchách po cévních mozkových příhodách, operacích mozku, neurodegenerativních nemocech mozku je důležité, aby s nimi na terapii docházel rodinný příslušník, který jim je komunikačním partnerem i v domácím prostředí, pomáhá jim při obnově řečových funkcí, čtení a psaní. Důležité je pochopení členů rodiny, v jak nelehké situaci se jejich blízky ocitl, když ztratil schopnost dorozumění se. 



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky